تهران، شهریار ، خیابان ولیعصر ، رو به روی پارک کودک ، ساختمان مدائن ، طبقه زیر زمین

Search
Close this search box.
لیزر موهای زائد بدن

لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند ؟

لیزر موهای زائد دستگاهی است برای حذف و کاهش تعداد موی زائد . این لیزربا طول موج‌های دایود 808 نانومتر و الکساندرایت 755 نانومتر وNd:yag  1064   نانومتر منجر به حذف و نازک شدن موها می‌شود. پرتو لیزر توسط رنگدانه مو ( ملانین ) در ریشه مو جذب می‌شود، تبدیل به گرما می‌شود و این گرما باعث آسیب به سلول‌های بنیادی در ساختار مو و در نتیجه باعث از بین رفتن مو می‌شود.

لیزر موی زائد

چند جلسه برای حذف موهای زائد نیاز است؟

بین 3-10 جلسه نیاز است که به پاسخ دهی افراد بستگی دارد. در محل هایی که مو نازک است یا تحت کنترل هورمون ها می باشد ( مثل چانه و گردن) ممکن است جلسات بیشتری نیاز شود.

فواصل بین جلسات چقدر است؟

فاصله جلسات بر حسب محل، تیپ پوستی و زمان رشد مجدد مو متفاوت است. در مناطقی که رشد مو سریع است مثلا صورت 6-4 هفته و در سایر نواحی بدن 10-8 هفته می‌باشد. بعد از جلسه سوم ممکن است فاصله جلسات بیشتر شود. در موارد لیزر کل بدن ابتدا فاصله جلسات 4-8 هفته است و سپس با کم شدن موها فاصله جلسات بیشتر می‌شود.

چه انتظاراتی باید داشته باشید؟ پاسخ درمانی چگونه است؟

از نظر سازمان غذا و داروی آمریکا [FDA] نتیجه مطلوب لیزر به این صورت تعریف می‌شود: “کاهش تعداد موهای زائد به صورت پایدار و طولانی مدت  بعد از اتمام دوره لیزر و این به معنی حذف تمام موهای زائد لیزر شده نیست” کاهش 70-90 درصدی موها در دوره ی شش ماهه بعد از اتمام جلسات گزارش شده است.

 نتایج لیزر موهای زائد متفاوت است و قابل پیش بینی نیست. بعد از تکمیل لیزر در بیشتر افراد موها برای چندین ماه رشد نمی‌کند در بعضی ممکن است موها برای چندین سال رشد نکند اما برخلاف تبلیغات دروغین، هیچ یک از دستگاه‌های لیزر موهای زائد، از بین رفتن کل موها و از بین رفتن موها به طور دائمی را تضمین نمی‌کند.

عوارض احتمالی لیزر موهای زائد:

  • قرمزی، تورم، سوختگی و تغییرات رنگدانه‌ای در محل لیزر یعنی تیره‌تر شدن ( ایجاد لک ) یا روشن‌تر شدن موضع لیزر.
  • قرمزی و تورم گذراست. احتمال سوختگی و عوارض دیگر در صورت انجام لیزر در مراکز تخصصی تحت نظر پزشک متخصص پوست به حداقل می‌رسد. متاسفانه امروزه به دلیل عدم نظارت کافی مراجع ذیصلاح و تبلیغات فریبنده موارد بسیار از سوختگی و اسکار در اثر لیزر موی زائد درمراکز غیر متعبردیده می‌شود.
  • در موارد نادر احتمال زیاد شدن موها به دنبال لیزر به خصوص در نواحی هورمونال مثل چانه وجود دارد، همچنین به خصوص در همین نواحی احتمال ضخیم شدن موهای کرکی به دنبال لیزر وجود دارد. بنابراین بهتر است در نواحی موهای کرکی لیزر انجام نشود.
  • عفونت پوستی به صورت جوش‌های چرکی در محل لیزر شده، که در صورت زیاد بودن جوش‌ها به پزشک خود مراجعه کنید.

باورهای نادرست در مورد سرطان زایی یا ناباروري :

عمق نفوذ لیزر موهای زائد محدود به پوست و تا ریشه مو یعنی حدودا تا سه میلی‌متر از سطح پوست می‌باشد در نتیجه لیزر موهای زائد در ناحیه زیر بغل باعث سرطان سینه، در ناحیه شکم باعث ناباروری و یا در ناحیه گردن باعث آسیب به تیروئید نمی‌شود.

نکاتی که قبل از لیزر موهای زائد باید رعایت کنید:

  • داروهای مصرفی، سابقه بیماری پوستی ( مثل ویتیلیگو یا برص ،روماتیسم پوستی، تبخال ، زگیل، لیکن پلان و .. ) و سایر بیماری ها ( مثل فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی، حساسیت دارویی، بیماری‌های تنفسی، حملات پانیک و اضطرابی، تشنج و … ) لیزر موهای زائد قبلی، افتاب سوختگی در محل لیزر و یا استفاده از سولار در 6 هفته گذشته را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دور از آفتاب باشید: از 6 هفته قبل از لیزر از آفتاب شدید پرهیز کنید و ضد آفتاب هر 3 ساعت یک بار روزانه استفاده کنید.
  • حداقل برای 6 هفته قبل از لیزر موها را با بند، موچین، وکس، موم و روش‌های دیگر که مو را از ریشه در می‌آورد، برندارید.
  • روز قبل از لیزر موها را با ژیلت بزنید.

نکاتی که بعد از لیزر موهای زائد باید رعایت کنید:

  • قرمزی و یا تورم در محل لیزر تا چند ساعت بعد از لیزر ممکن است وجود داشته باشد.
  • استفاده از یخ روی محل می‌تواند منجر به کاهش تورم و قرمزی شود .
  • اگر قرمزی بیش از چند ساعت ادامه یافت پزشک خود را مطلع کنید.
  • بعد از جلسه لیزر، موها سریع نمی‌ریزند. طی چند دو تا سه هفته می‌ریزند، از در آوردن موها خودداری کنید، می‌توانید از ژیلت در جهت رویش مو استفاده کنید.
  •  بعد از لیزر و بین جلسات لیزر از آفتاب شدید و تخت‌های برنزه کننده حداقل به مدت 6 هفته پرهیز کنید.
  • اگر محل لیزر( مثلا صورت)  در معرض آفتاب قرار می‌گیرد از ضد آفتاب وسیع الطیف هر 3 ساعت یکبار و کلاه یا نقاب به منظور محافظت بیشتر استفاده کنید .

شرایط و لوازم مود نیاز برای زمان لیزر:

  • روز قبل از لیزر، موها را با ژیلت به خوبی بزنید طوری که هنگام کشیدن دست روی ناحیه، زبری موها را حس نکنید .
  • لوازم شخصی (زیرانداز، حوله، ژیلت، عینک، سری شخصی دستگاه) را همراه داشته باشید.
دستگاه لیزر موهای زاد
مطالب مرتبط

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ چیست؟ میکرونیدلینگ یکی دیگر از روش های جوانسازی سطح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *